С 81 гласа „за“, 16 „против“ и 3 въздържали се депутатите приеха стратегията за висшето образование за 2021-2030 г.
Основната му цел е да отговори на нарастващите предизвикателства през XXI век и по-конкретно дигитализацията. Приоритетни теми стават какво и как учат студентите, със свързаността на българските висши училища, научната дейсност, интернационализацията на образованието, очакваните още по-мащабни дигитални трансформации, както и намаляване на някои бакалавърски степени за сметка на по-задълбочени магистратури.
Професиите на бъдещето ще изискват от висшето образование да дава знания в техническите програми и да има хуманитарни умения, пише в стратегията.Заложените промени стимулират по-голяма свързаност, консолидация и обединяване на ресурси.Университетите се насърчават да завишат изискванията за учене и да провеждат целенасочени политики към младите преподаватели.
Обвързване на приема с пазара на труда е една от основните цели обясни и просветният минисър Красимир Вълчев. Той отчете положителни тенденции, като увеличаването на приема на чуждестранни студенти в последните години.
„В стратегията имеме акцент върху личностното развитие. Висшите училища имат и възпитателна роля. Оакваме почти всички професии да искат по-широкоспектърни програми. Трябва да подготвим всички деца в ерата на изкуствения интелект.Всички бакалавърски програми да бъдат по взаимопроникващи, защото професиите това ще го изискват“, каза още Вълчев.
Студентите родени в XXI век много вероятно няма да сменят работни места, но и професии, предполага министърът , като отбелязва, че това ще изисква повече хуманитарни умения. Трябва да се върви към свързаност на вузовете, смята още Вълчев. Общи дипломи и общи програми с европейските университети трябва да е целта на образованието в цяла Европа, добави той.
Критики към стратегията не липсваха от страна на опозицията. Мрачни прогнози направи червеният депутат проф. Иво Христов. От година на година нивото на образованието у нас пада, смята той. „Българското образование няма идея, няма качество, движи се инерционно“, каза Христов и добави: „Висшето образование има основната задача не даването на компетентности и осигуряването на умения в дигиталната епоха. Най-важната задача е какъв тип човек искаме да създадем.“