Парламентът прие 10 – годишната стратегия за висшето образование

С 81 гласа „за“, 16 „против“ и 3 въздържали се депутатите приеха стратегията за висшето образование за 2021-2030 г.

Основната му цел е да отговори на нарастващите предизвикателства през XXI век и по-конкретно дигитализацията. Приоритетни теми стават какво и как учат студентите, със свързаността на българските висши училища, научната дейсност, интернационализацията на образованието, очакваните още по-мащабни дигитални трансформации, както и намаляване на някои бакалавърски степени за сметка на по-задълбочени магистратури.

 

Професиите на бъдещето ще изискват от висшето образование да дава знания в техническите програми и да има хуманитарни умения, пише в стратегията.Заложените промени стимулират по-голяма свързаност, консолидация и обединяване на ресурси.Университетите се насърчават да завишат изискванията за учене и да провеждат целенасочени политики към младите преподаватели.

Обвързване на приема с пазара на труда е една от основните цели обясни и просветният минисър Красимир Вълчев. Той отчете положителни тенденции, като увеличаването на приема на чуждестранни студенти в последните години.

„В стратегията имеме акцент върху личностното развитие. Висшите училища имат  и възпитателна роля. Оакваме почти всички професии да искат по-широкоспектърни програми. Трябва да подготвим всички деца в ерата на изкуствения интелект.Всички бакалавърски програми да бъдат по взаимопроникващи, защото професиите това ще го изискват“, каза още Вълчев.

Студентите родени в XXI век много вероятно няма да сменят работни места, но и професии, предполага министърът , като отбелязва, че това ще изисква повече хуманитарни умения. Трябва да се върви към свързаност на вузовете, смята още Вълчев. Общи дипломи и общи програми с европейските университети трябва да е целта на образованието в цяла Европа, добави той.

Критики към стратегията не липсваха от страна на опозицията. Мрачни прогнози направи червеният депутат проф. Иво Христов. От година на година нивото на образованието у нас пада, смята той. „Българското образование няма идея, няма качество, движи се инерционно“, каза Христов и добави: „Висшето образование има основната задача не даването на компетентности и осигуряването на умения в дигиталната епоха. Най-важната задача е какъв тип човек искаме да създадем.“

Новини

ПОЗДРАВ НА РЕКТОРА ПО СЛУЧАЙ СТУДЕНТСКИЯ ПРАЗНИК
декември 7, 2022От
ПОКАНА ЗА ТЪРЖЕСТВЕНО ЗАСЕДАНИЕ НА АКАДЕМИЧЕН СЪВЕТ НА 12.12.2022г. ОТ 11,00ч. В ЗАЛА ХОРИЗОНТ
декември 7, 2022От
ПОКАНА ЗА АКАДЕМИЧЕН СЪВЕТ НА 12.12.2022г. от 10,00ч. В ЗАЛА ХОРИЗОНТ
декември 7, 2022От
Ученически конкурс МЛАДИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛИ 2023
декември 7, 2022От
Център срещу продоволствената криза. Идеята на проф. Пламен Моллов
декември 7, 2022От

Department Contact Info

Engineering

1810 Campus Way NE
Bothell, WA 98011-8246

+1-2345-5432-45
bsba@kuuniver.edu

Mon – Fri 9:00A.M. – 5:00P.M.

Social Info

Student Resources

Related Posts

Translate »