Парламентът прие 10 – годишната стратегия за висшето образование

С 81 гласа “за”, 16 “против” и 3 въздържали се депутатите приеха стратегията за висшето образование за 2021-2030 г.

Основната му цел е да отговори на нарастващите предизвикателства през XXI век и по-конкретно дигитализацията. Приоритетни теми стават какво и как учат студентите, със свързаността на българските висши училища, научната дейсност, интернационализацията на образованието, очакваните още по-мащабни дигитални трансформации, както и намаляване на някои бакалавърски степени за сметка на по-задълбочени магистратури.

 

Професиите на бъдещето ще изискват от висшето образование да дава знания в техническите програми и да има хуманитарни умения, пише в стратегията.Заложените промени стимулират по-голяма свързаност, консолидация и обединяване на ресурси.Университетите се насърчават да завишат изискванията за учене и да провеждат целенасочени политики към младите преподаватели.

Обвързване на приема с пазара на труда е една от основните цели обясни и просветният минисър Красимир Вълчев. Той отчете положителни тенденции, като увеличаването на приема на чуждестранни студенти в последните години.

“В стратегията имеме акцент върху личностното развитие. Висшите училища имат  и възпитателна роля. Оакваме почти всички професии да искат по-широкоспектърни програми. Трябва да подготвим всички деца в ерата на изкуствения интелект.Всички бакалавърски програми да бъдат по взаимопроникващи, защото професиите това ще го изискват”, каза още Вълчев.

Студентите родени в XXI век много вероятно няма да сменят работни места, но и професии, предполага министърът , като отбелязва, че това ще изисква повече хуманитарни умения. Трябва да се върви към свързаност на вузовете, смята още Вълчев. Общи дипломи и общи програми с европейските университети трябва да е целта на образованието в цяла Европа, добави той.

Критики към стратегията не липсваха от страна на опозицията. Мрачни прогнози направи червеният депутат проф. Иво Христов. От година на година нивото на образованието у нас пада, смята той. “Българското образование няма идея, няма качество, движи се инерционно”, каза Христов и добави: “Висшето образование има основната задача не даването на компетентности и осигуряването на умения в дигиталната епоха. Най-важната задача е какъв тип човек искаме да създадем.”


Новини

Покана за Разширен ФС на Стопански факултет
януари 22, 2021От
УХТ участва в дискусията върху изискванията за приема във висшите училища през 2022 г.
януари 20, 2021От
Г Р А Ф И К ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ИЗПИТИ от 22.02.2021 г. до 26.02.2021 г.
януари 20, 2021От
Покана за участие в НАУЧНА КОНФЕРЕНЦИЯ НА ЦЕНТЪР ЗА ОЦЕНКА НА РИСКА ПО ХРАНИТЕЛНАТА ВЕРИГА, под надслов „ЗДРАВИ РАСТЕНИЯ – ЗДРАВА ХРАНА“
януари 19, 2021От
Д-р Рада Динкова: Да решиш ефикасно един казус, е добре да го погледнеш от всички страни
януари 19, 2021От

Related Posts